Soppkök Malmö

Ja, det är inte svårare än så.

Lämna en kommentar

Jag satt och tänkte skriva ett inlägg där jag uppmanar engagemang i Soppkök Malmö, där jag berättar hur enkelt det är att ta av sin tid och ge andra behövande uppmärksamhet och acceptans. Ett inlägg om hur människor som saknar hus och hem får lite extra i vardagen tack vare volontärer, människor vars tacksamhet är äkta och sann.

Under två soppkök har jag lärt mig att det finns otroligt många anledningar till hemlöshet, att ålder och bakgrund hos de hemlösa är väldigt spridd och att det finns möjligheter men att de ser annorlunda ut än vad de flesta förväntar sig. Min insats har varit varierande men givande, det räckte att jag satt ner tillsammans med dem och pratade. Deras historier och känslor är äkta trots att det ibland känns långt ifrån den verklighet som finns. Bjuda på soppa, kaffe, bröd, kläder och skor är inget svårt, däremot otroligt uppskattat och behövt.
Jag tror bestämt på att alla har något att erbjuda. Om det är social kontakt eller förmågan att fixa och dona spelar ingen roll. Behovet är den samlade effekt som vi i Soppköket kan leverera.

Det är enkelt att gilla något på Facebook, nästan lika enkelt att våga vara delaktig i verkliga livet. Se detta som ett tips på något att göra istället för en uppmaning till engagemang så kommer allt att bli lättare. MEN det viktigaste av allt är nog den glädje som vi alla delar under tiden och att det är kul!

Din närvaro kan förändra.
Fidde Arasimowicz
Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

Kommentera

