Soppkök Malmö

Tankar och upplevelser efter senaste soppköket.

Lämna en kommentar

Soppkök Malmö i söndags gick otroligt bra, underbart att det var så många frivilliga som kom och ställde upp och hjälpte till, utan frivilliga bakom soppkök Malmö, fungerar det inte. Tusen tack. Hur många hemlösa/Bostadslösa som kom förbi är svårt att uppskatta denna gång men på en höft ett hundratal?! Det var människor ifrån olika situationer.

Tusen Tack till Restaurang Bloom in the park som bidrog med den goda soppan. Även stort Tack till Emmaus i Fredriksdal som lånade ut sin buss och skrev ut affischer till oss. Tack till Filip på Antivåldsbyran för vi får ha våra saker installerade hos er.

En utbildad frisör var på plats under hela soppköket och klippte ca 15 personer! Helt fantastiskt och uppskattat. De stod i kö för att bli ompysslade. Vår frisör vill jättegärna vara med och hjälpa till även i framtiden. Tusen tack Emelie <3

Efter en lång dag brukar det sluta med att man klär av sig, tvättar sig, och kryper in i pyjamasen för att krypa ner i sin säng och sova. Ladda för en ny dag! Veta vart jag skall ta vägen efter dagens slut. Detta är inte alls givet för många av våra medmänniskor i vårt avlånga land.

Johanna som var med i söndags berättar: I söndags var jag för första gången med på soppkök Malmö, en organisation som jag upptäckte av en slump några dagar tidigare på Twitter. Att välja komma dit och hjälpa till var självklart för mig, även om jag inte riktigt visste vad jag tackat ja till, och även om jag hade en bra magkänsla så blev jag så positivt överraskad över hela ”evenemanget”. Allt kändes så avslappnat och otvunget. Det var en mötesplats för människor. Inte ett vi och dom utan vi. Oavsett bakgrund. Hemlös eller inte.

Jag satt största delen och pratade med två män och vi delade ömsesidigt med oss av våra liv, både glädjeämnen och bekymmer och det blev många goda skratt varvat med eftertanke. Det kändes som jag fick nya vänner! Och under tiden som våra samtal pågick kom andra förbi och bytte några ord med oss. Samtidigt vid sidan av oss som andra blev klippta av frisör, några fikade, andra åt soppa och många hittade nya kläder och skor bland det som skänktes bort.

Det kändes fint att bara få vara där och insupa all värme som fanns! Gläder mig till nästa träff och att få vara en del av denna fantastiska organisation som jag hoppas ska växa och spridas! /Johanna

Även Amanda var med i Söndags och berättar: Jag tyckte att det var så roligt att vara med och hjälpa till och vill jättegärna fortsätta med det. Så fina människor! Kändes så konstigt bara, att jag stod där och frös och tänkte att snart kan jag gå hem och lägga mig under täcket, och så finns det människor runt omkring mig som kanske måste sova UTE! Eller människor som bara har ett tillfälligt boende och som inte vet vart de kommer sova nästa natt?! Så orättvist.

Tänker också på de människor som ännu Inte hittat till soppköket! Jag försökte prata med en kvinna några dagar innan, när jag var ute och satte upp affischer inför soppkök Malmö (jag brukar dumpstra och där vid containrarna har jag flera gånger träffat på en äldre kvinna som inte ser ut att ha det så gott ställt i alla fall) och berätta om soppköket, men hon förstod mig inte alls, vilket ju kändes synd. /Amanda

Soppkök Malmö är inte endast till för att dela ut soppa och kläder, utan även för att det skall vara en samlingsplats där människor kan träffas, mötas, dela erfarenheter, se varandra. Att vi kan mötas som människor. Bryta fördomarna bakom situationen Hemlösa och bostadslösa.

Nästa Soppkök är den 28 oktober på förhoppningsvis samma plats om vi får tag i el.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Lite Fakta: Enligt Socialstyrelsens kartläggning har hemlösheten ökat i alla hemlöshetssituationer sedan mätningen gjordes 2005. Sammanlagt i Sverige har cirka 34 000 personer, enligt Socialstyrelsens definition, inrapporterats som hemlösa eller utestängda från den ordinarie bostadsmarknaden. Motsvarande siffra för Malmö är 2 381 personer. Dock är inte alla inräknade i den mätningen.

Även fler unga, hemlösa har ökat i Malmö. Många av dessa unga människor har kanske inte det bästa stödet med sig hemifrån och kanske inte de bästa ekonomiska förutsättningarna för ett eget boende.  Vilket gör att man då löser sitt boende så gott man kan och flyttar hem till en kompis och som kanske tröttnar efter ett tag. Och vart ska man sen ta vägen?

Tyvärr bekräftar Socialstyrelsen bilden av hemlöshetssituationen i Malmö. Hemlösheten är av strukturell art, och slår omänskligt hårt på det individuella planet. (Skånes stadsmission).

Allt väl!

Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

Kommentera

