Soppkök Malmö

STORT TACK! GOD-JUL & GOTT NYTT ÅR!

Lämna en kommentar

Julen närmar sig och 2012 går mot sitt slut. Vi vill tacka alla som har följt oss på vägen och som även varit med eller bidragit på ett eller annat sätt. Utan alla er hade vi inte kunnat stötta eller uppmärksamma människor som lever i situation Hemlöshet. Vi har träffat så många fina människor genom våra soppkök, vi har verkligen lärt oss en hel del genom våra mötesplatser och samtal.

Vi vill genom att låta några av våra volontärer, och besökare skicka en hälsning här. Samt även lite andra inlägg från människor vi har kontakt med. Läs berättelserna nedan. Vilka underbara människor vi har mött och samarbetar med =) Tusen Tack Alla som varit med på ett eller annat sätt under 2012! Nästa soppkök Malmö är den 27 Januari i Folkets Park mellan kl 12-16.  Vi ses och hörs.
Fram tills nästa soppkök så har vi en hel del som fortfarande görs och det är bl.a att vi har lämnat vinterkläder till härbärge och kommer att arbeta administrativt tills dess.

GOD-JUL & GOTT NYTT ÅR! 

Detta bildspel kräver JavaScript.

(Emelie, frisör) God Jul på er alla! Mina tankar går till dem som måste vara ute i detta vinterväder och alla som dessutom är ensamma <3

(Från Melanie, Soppkök Malmös huvudansvarige av kläder och hygienartiklar) Jag anslöt mig till Soppkök Malmö för jag visste att mina fördomar höll på att ta överhanden. Uppfattningen jag hade var att Sverige har ett säkerhetsnät som är stabilt och att om man är hemlös på riktigt så är det lite av ett aktivt val. Jag hade fel och är stolt över mig själv att jag satte mina fördomar på spel och förlorade.
Nu har det gått lite över tre månader och Soppkök Malmö har blivit min egna bebis som jag värnar om och arbetar för att förbättra.
God jul och gott nytt år- Melanie

(Från Twitter Paulpogi2 som levt som hemlös i Stockholm nu i 2 år. Var hos Soppkök Malmö under Malmöfestivalen):
I would love to wish Soppkökmalmö a Merry-Christmas & Happy New Year to Malmö team. More so I would love to thank you Janni, Fidde, Douha and all who where there during my homeless stay in your area.I felt great to see you treat us with lots of respect.I salute you for that.Take care and have the best of everything—Paulpogi2 (homelessman Sthlm)

(Från Fidde, Soppkök Malmö Huvudansvarige uppriggning och Soppa): Resan från när jag klev in till idag har varit fantastisk. Utvecklingen har slagit till med kraft, vi når ut till fler och underlättar vår vilja. Personalmässigt växer vi snabbt, vilket tyder på att det finns många med goda hjärtan och en människosyn som sträcker sig bortom sig själva. Jag hoppas att nästkommande år fortsätter med en god utveckling och att samhällsengagemanget blir större bland oss alla.

(Från hemlös i Malmö som besökt soppkök Malmö många gånger): Nu har jag bott på gatan i över två år. Helt utanför det ”vanliga” samhällslivet, med jobb, hus och familj. Och ändå har jag aldrig deprimerat ett ögonblick över detta. För att man inte behöver allt sådant där för att vara människa. Att man inte passar in det vanliga livmönstret betyder inte att man inte har något liv, att man har förlorat sitt eget värde. Medmänsklighet, värme mm finns att ge och få helt oberoende av livförutsättningar. Självklart medför det en hel del obekvämt, men absolut ohållbart är det inte.

Jag har lärt mig ofantligt mycket under denna tid. Att det inte blir annorlunda att prata med en person med trasiga kläder än att prata med någon i kostym och slips. Att sluta döma och fördöma folk. Att förlåta dem som behandlar en illa. Faktum är att jag lever klart bättre nu inombords än när jag hade jobb och bostad.

Jag är utbildad som civilingenjör, men har inte lyckats få jobb. Trots bristen i den här branschen känner jag mig inte ett dugg värdelös. Att jag själv har brister är jag medveten om. Det har vi alla. Men jag vet vad jag kan, och att inte få jobb påverkar inte detta på något sätt. Mitt självförtroende är fortfarande helt. Att kunna hjälpa som volontär på olika ställen har definitivt hjälpt till.

Ibland får jag frågan om hur jag ser på framtiden. Ja, jag tar livet som det kommer.  Så det återstår några möjligheter. Att fortsätta leva på detta sätt? Det börjar bli tröttsamt trots alla goda upplevelser och erfarenheter. Att byta land? Varför inte? Men helst skulle jag vilja vara kvar och hålla kontakten med alla som jag har mött under denna tid, hemlösa som andra. Att kunna hjälpa dem som inte har bostad, ge dem deras självförtroende tillbaka. Under dessa drygt två år har jag skaffat gedigen kunskap och erfarenhet om hur man kan sköta det. Att kunna hjälpa dem som har hjälpt mig. Jag har inte bestämt mig än. Den som lever får se.

(Från Soppkök Malmö Volontär Simon): Att hjälpa de som inte har råd med ett hem eller tre mål mat om dagen har givit mig något oerhört mer än vad pengar skulle kunna ge, dvs en bra magkänsla och sinnesro.
Jag hoppas innerligt att den här verksamheten aldrig slutat då den ger de hemlösa ett bevis på att det finns folk som bryr sig, ordentliga kläder och ett mål mat samt värme. Till oss som arbetar där ger det oss en plats att känna att vi behövs, en möjlighet att utnyttja dödtid och en riktigt bra magkänsla.
Tack så jättemycket!

(Från ett par som alltid brukar besöka soppkök Malmö, men som inte kunde komma vid ett tillfälle): Hej vi träffades när ni hade soppköket på Malmöfestivalen. tyvärr kunde inte jag och min pojkvän komma den 23:e. Men då vi träffades så pratade ni med Min kille om att man kunde få kläder av er om ni hade. Nåja, jo det börjar bli ganska akut med kläder, hösten och kalla vindar kom lite för fort. Jacka, långkalsonger, tröjor osv önskar min kille han blev nyligen utslängd från där han bodde och precis som jag så hoppar han från vänner till vänner just nu. Jag själv skulle behöva varma kläder och en ordentlig vinterkappa/jacka och jeans och skor. Springer runt med ett par skor som inte passar för ösregn. Hahahaha!!!!  Ja oxå underkläder till oss båda om det går, tack för att ni finns! för oss lite utanför samhället. Ni är guld värda!

(Från en förfrågan till oss via mailen): Hej! Jag heter xxx, är 24 år gammal och är mer eller mindre hemlös. Jag har sedan en tid varit sjukskriven i depressions och ångesttillstånd. Eftersom jag varit så emotionellt svag och instabil har jag inte kunnat söka lägenhet och kan inte heller bo hur som helst på grund av hur jag mår/är. Jag kan inte få hjälp med att söka bostad eftersom jag går på sjukpenning och har fast jobb. Jag bor tillfälligt hos min pappa med vetskapen att jag i princip när som helst kan stå ute på gatan utan tak över huvudet. Jag har inga vänner som kan ställa upp.
Jag tror jag förstår känslan av hjälplöshet, hopplöshet och den diskriminering man utsätts för när man inte klarar av att få livet att gå ihop av en eller annan orsak.
Många gånger är det svårt att se en anledning att fortsätta kämpa för ett värdigt liv.

Av rent egoistiska skäl känner jag att jag behöver känna att jag bidrar med någonting eftersom jag till vardags mest känner mig som en börda. Jag klarar inte dagligen vardagssysslor, men är inte hjälplös hela tiden. Jag har inget körkort och är 100% otillförlitlig, så jag kan i dagsläget inte ta på mig något större ansvar, och att dela ut mat och prata med de hemlösa tror jag hade varit alldeles för påfrestande eftersom det ligger så nära min egen situation.
Däremot älskar jag att laga mat och undrar därför om det finns någon möjlighet att man skulle kunna bara dyka upp med lite mat av någon sort, soppa, bröd eller annat när ni har soppköket öppet och hur det i så fall skulle kunna gå till?

(Från Soppkök Malmö volontär Minna): Hellooo! Angående det där med att ha varit med om soppköket första gången, har ju funderat på det många gånger hur man ska kunna göra nåt för dom som har det svårare, och tycker att jag har hittat en väg nu. Kunde egentligen inte alls ens föreställa mig hur det skulle bli, men det var väldigt positivt med massor av glädje och fantastiska människor som man mötte. Skönt att se att man fortfarande bryr sig om sina medmänniskor oavsett var man kommer ifrån. Det kändes givetvis skönt att kunna göra lite nytta, men även att bara vara en medmänniska, prata med människor som man annars aldrig gör det med. Tror det är viktigt att vara det, att se människor, helt enkelt.

Det fick mig verkligen att uppskatta allt jag har och inse att jag är lyckligt lottad,  är tacksam över att ha tak över huvudet, kläder på kroppen och mat för dagen. Det borde alla har, särskild i ett rikt land som Sverige.

Soppkök Malmö vill speciellt Tacka Våra inspierande soppköks vänner i Sverige. Tack Soppkök Stockholm Tack till Soppkök Göteborg och Tack till vår grann kommun Soppköket i Helsingborg <3 GOD-JUL &GOTT NYTT ÅR

Stort Tack till Antivåldsbyrån för vi får springa och ha våra möten i era fina kontorslokaler och även ha en del av vårt material hos er Tack Filip Gustavsson :-)

Tack till Restaurang Rebel,  Restaurang Bloom in the park och Moriskan för ni tillagat goda näringsrika soppor till våra soppkök under året :-)

Stort Tack till Emmaus i Fredsriksdal för lån av er skåpbil samt utskrifter av våra affischer och för ert bidrag med kläder och dyl :-)

Tusen Tack till Bring Express för att ni låter oss förvara alla kläder och dyligt och för ni varit ett stort stöd vid vår sortering =)

Tack till Mårthen Gunnarsson På Folkets Park för vi får ha våra soppkök där och tusen tack för allt stöd =)

Alla andra som hjälpt till och bidragit TACK! Vi Önskar er alla en riktigt fin mångfaldig och fridfull GOD-JUL & GOTT NYTT ÅR. / Initiativtagarna Douha & Janni

Soppkök Malmö volontärer

Alla fick inte plats på bild men här ser ni några stycken av oss i alla fall

Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

Kommentera

