Soppkök Malmö

Vintern satte sina vassa klor i Skåne!

2 kommentarer

Tisdagen den 15 Januari!

Kallt! Riktigt Kallt -14 grader och då är det riktigt kallt i Skåne. Jag kände nästan panik över alla hemlösa som inte har någon möjlighet att komma in någonstans.

Onsdagen den 16 Januari!

Funderar över var det kan finnas en plats med värme, och kommer att tänka på kyrkorna och församlingarna i Malmö. Ringer runt och mailar för att vädja till känslan och kärleken till våra medmänniskor. Immanuelskyrkan nappade direkt, vi bestämde träff redan dagen efter.

Torsdagen den 17 Januari!

Möte med Pastor Johan Pernryd & Mackan på Immanuelskyrkan i Malmö. Ingen tvekan från deras sida, de hade platsen, viljan och förmågan att ställa upp. Så vi kör i gång på fredagen, I morgon.

Fredagen den 18 Januari!

Immanuel sova

Fyller bilen med sovsäckar, liggunderlag, kuddar, filtar m m. Hämtar Lotta-Mathilda som gärna ställer upp, och kör in till Malmö. Mathilda från soppkök Malmö kom direkt till Immanuelskyrkan. Vi samlade oss och gick genom hur vi skulle lägga upp det hela samtidigt som människor stömmade till med frukt, bröd o dyl. När allt var klart för att ta emot våra medmänniskor som vi öppnade upp för, tog vi en lång kvälls/natt vandring i ett kylslaget Malmö för att bjuda in till Immanuelskyrkan nya plats för värme, vila och gemenskap.

Lördagen den 19 Januari!

Förbereder inför natten och folk strömmar in redan innan vi öppnat. Skånskan kommer in för att göra reportage. Volontärerna är på plats och människor som befinner sig i hemlöshet kommer in för övernattning. Dessutom våra ovärdeliga vänner med egna erfarenheter av hemlöshet som kommer att medverka i kvällens vandring på stan. Volontärerna håller igång Immanuel Sova, och vi ger oss ut på vandring på stan. Vi besöker platser där vi vet att hemlösa kan finnas. Parkeringsgarage, broar, centralstationen, Mc donalds, värnhem m m. Under vandringen blir vi också uppmärksammade av sk ”vanliga människor” och får möjlighet att över en kopp stående kaffe diskutera hemlöshetsproblematiken.

Söndagen den 20 Januari!

Nu har det börjat sprida sig och ännu flera övernattningar. Mikael aktiv volontär från Soppkök Malmö möter upp mig på ”Immanuel sova” Mycket samtal med våra besökare och mellan volontärerna från både Immanuel Sova och Soppkök Malmö.

Nu känns det som om vi har skapat ytterligare en varm plats i Malmö för våra mest utsatta medmänniskor.

Johan berättar för mig så här ” På söndagen mötte vi två män som sovit under broar de senaste nätterna. En av dem klart märkt av kölden och på natten kräktes han. Det kändes svårt att stänga på morgonen men samtidigt visste vi att Mariakyrkan var öppen för frukost. Innan de går ber vi  till Gud för våra vänner, om beskydd och hälsa. Igår, tisdag, var jag nere en sväng i början av natten och möter vår köldskadade vän och han ser ut som en ny  människa. Lukten av t-sprit är också borta. Han möter mig med ett stort leende och en varm kram. Hjärta läggs mot hjärta och jag känner att vi hör ihop, han och jag. Trots allt som skiljer oss åt.”

Måndagen den 21 Januari!

Sydsvenskan ringer upp och gör webbreportage på måndagen, om hur kylan drabbar i Malmö. Sydnytt vill göra direktsändning från Immanuelskyrkans lokaler. Sju minuter efter sändningen kommer första mejlet från en som vill komma och lämna kläder. Tio minuter efter knackar det på dörren och en kvinna utan ytterkläder vill lämna en madrass. Vilken respons.

Mina upplevelser/känslor i samband med detta!

Jag har under denna helg mött så mycket fantastiska människor och medmänsklighet oavsett etnicitet, religion eller annan bakgrund och historia. Återigen har jag fått erfara att vi alla kan hamna i olika livsöden, en del av oss har turen att vara lyckligt lottade medan andra tyvärr inte har samma tur som oss. Men vi är alla människor med samma värde och behov. Jag slås av  den vilja som finns hos många människor att hjälpa den som inte haft samma tur som vi själva haft. Jag slås också av den ödmjukhet och värme vi får tillbaka från dem som inte haft samma tur som vi. Fantastiska människor så oerhört tappra. MEN det går att göra någonting åt de om vi bara agerar. Att gilla är bra men att göra måste vi också. Och att göra ger så oerhört mycket tillbaka, jag är tacksam att jag gjorde och kan bara rekommendera andra att också GÖRA!

Känslan när jag över Twitter fick respons från Fredrik Tagevi om att försöka trenda hashtaggen #Hemlös var, det kan vi om vi hjälps åt! Universitetsprästen Kent Wisti erbjöd Fredrik sin hjälp och med honom fick vi många följare med oss, från gräsrötter till politiker. Taggen Trendade på Twitter i går snabbt när vi spritt ut de hela, även om vi inte har så många följare.Tillsammans kan man om man bara gör något om man bara vågar.

På söndag den 27 Januari!

Soppkök Malmö uppmärksammar hemlösheten i folkets park mellan 12-16 kom och häng med oss!

/Janni

Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

2 thoughts on “Vintern satte sina vassa klor i Skåne!

  1. Hejsan, jag vill gärna börja hjälpa till när jag inte jobbar, hur gör jag?

  2. Pingback: Året som har gått 2013. | Soppkök Malmö

Kommentera

