Soppkök Malmö

EN RÖST FRÅN DEN VERKLIGHET SOM VI HAR MÖTT INOM SOPPKÖK MALMÖ!

9 kommentarer

Vårt syfte i soppkök Malmö är att skapa opinion och ge människor som befinner sig i hemlöshet en röst! Vi anser vi har lyckats ganska väl. Så nu ger vi en av våra medmänniskor en röst i oredigerade citat!

hemlös med muggNär jag skriver detta så kommer jag inte att vara ”p.k”…
Detta landet. ..är inte den lilla Astrid Lindgren idyll, det folkhem som så många inbillar sej!
Allt för många som inte hörs..hemlösa, flyktingar, gamla, sjuka….med ETT enda ord…..svaga….
Först och främst så vill jag tacka er alla som gör allt detta för så så många..för många vänder sin blick bort.
Det ni gör återsälller iaf i mina ögon lite av tron på mänskligheten…så..TACK!

Vill inte tycker inte NÅN ska tycka synd om mej! Guds rättvisa jag är där jag är!
Så vad jag vill?
Vet…inte…. ärligt. …för just nu…så skiter ja i allt. inte likt mej..alls fast just nu så känner jag mej bara låst o fångad i min situation!
Men mest av allt så vill jag. . LEVA!
Ett liv!
Ett..värdigt och anstädigt fucking jävla LIV!

Vad vill jag ha?…av er?…bara att ni lyssnar (eller låtsas) men av livet vill jag ha det jag en gång hade…ett liv!
Hade jobb…cash…lägenheter…status….
Som sagt….så lätt att falla….”men när du faller..så..tänk på att folk har iskalla händer”… och ingen drar dej up
Så…att ngn LYSSNAR o tar en på allvar….det är en början.
Bli hörd…tagen på allvar..
Plågsamt lyssnar men inte SER..
När folk bara hör men inte LYSSNAR!
Kanske kontakta medier o myndigheter för att ge mej och alla andra som mej en röst!…
För vi är MÅNGA!…..o dessvärre ju fler kommer vi att bli.
Skulle träffat en läkare på beroendecentrum idag.
Naturligtvis så sket ja i det…för..
….”möten”.. me myndigheter soc läkare o skit brukar sällan eller aldrig leda nåtvart
Varför?. för att dom inte bryr sej, alla dessa ”möten” brukar leda till att dom svarar:
-”vi får vänta o se”
Jag har väntat i snart tio år nu..

Vår tid…”vår” tid ska man vara:-ung.vacker, välutbildad, framgångsrik…och…..framförallt ha pengar!…
Den tid vi lever i den anda som råder runt omkring oss är giftig, andas av en facistoid människosyn…cynism…grupp mot grupp, människa mot människa. En tid där små ”missnöjespartier” s om tex SD kan få mandat….skrämmer skiten ur mej!
Och jag har definitivt INTE en politisk agenda.

Jag vet inte riktigt VART jag ska börja,men låt åt oss börja på området där jag växte upp.
När vi kom till Malmö så bodde vi först en kort tag på rosengård o senare på herdmodstal.
Allt detta var på 70-talet…..ni vet ”vilse i pankakan tiden”n är jag började 1:a klass så var jag full av ambitioner. (man ska ju va de NÅN gång i livet)…typ INGEN i min närhet hade ngn utbildning värd att prata om och vi ingick (det var ju 70-talet) i en ”experiment-klass” där vi ungar, enligt en ny pedagogisk teori skulle plugga och lära i vår egen takt.
Needless to say…så funkade inte detta så bra,faktum var att det inte funkade ALLS inte för mej och inte för dom andra i klasssen heller.
När vi skulle komma på mellanstadiet på herdmodstalskolan så kom tre fjärde delar av oss i sk ”stödklass” hade det inte varit för jag redan kunde läsa och skriva innan1:a klass hade jag troligen inte lärt mej det heller.
Vi hamnade i stödklass för att vi helt enkelt inte hade dom kunskaper som man normalt sett SKA ha inför mellanstadiet.
All den ambition jag hade för skolan vart typ HELT väck för mej.
Det var mycket bråk och stök klassen jag hamnat i var den allra värsta på hela skolan( på den tiden) och blev splittrad flera ggr om.
Hemma?
…..tja låt mej se…farsan vart packad och morsan jobbade messt.En typisk missbrukar bakgrund antar jag.

ALLT FÖR MÅNGA HAR FÖR MYCKET ATT TJÄNA PÅ ATT SÅ MÅNGA SOM MÖJLIGT ÄR HJÄLPLÖSA…..den industri som finns runt härbärgen och andra slags ”boenden” (jag hatar det ordet smaka på det! (b-o-e-n-d-e) vanliga människor har bostad pack som mej har ”boenden” 5 av mina bekanta har dött på boende 1 av mina vänner tog självmord o några dött av överdoser.

Har varit av heroinet i fem år nu, jag har inget mer att bevisa…för dom….andra….men messt utav allt mej själv!
Bara det Som sagt att allt för många har allt för mycket att vinna…
Sanningen att säja har jag själv inte heller varit den trevigaste typen i världen, hade jag varit ”jag” för ca 20 år sen hade jag nog gjort mej en hacka på denna industrin.
”Med tid kommer insikt” säjer dom…..
Lite som när rika folk säjer ”pengar betyder inte allt”….Troligen världshistorians värsta lögn.

FICK DESSUTOM EN IDÉ FRÅN EN INSÄNDARE I METRO:VARFÖR INTE FÖR BILLIG PENG BYGGA OM ALLA GAMLA SKYDDSRUM FRÅN 50:TALET TILL HEMLÖSA. En win-win situation…dom får sina annars värdelösa lokare uthyrda och hemlösa kan få början på et liv! O idén jag fick från insändaren i metro e sjysst.
De finns en Massa gamla skyddsrum bara i Malmö (en kvarleva från kalla krigets dagar) dessa ställen skulle för både hyresvärden och andra funka som bostäder
Dom (hyresvärden) får ut hyra för nåt som normalt sett bara andvänts som soprum eller som utrymmen folk inte andvänder.
Som sagt det FINNS lösningar!…bara man SER dom!
Om tex JAG skulle lagt up en sån idé så skulle ingen ens lyssnat….MEN….
……dom lyssnar på ER!…
Saker o ting ska komma från rätt personer..o ni har mer makt än mej..
Ni kan tex ta kontakt med politikerna ställa dom mot väggen…när media är med.
Sätta press på dom.
Som sagt HJÄLP mej med kontakter med pressen (media) o dom (journalisterna). kommer få en liten story…

Allt som allt så vill jag bara göra mej hörd, har provat media men det jag säjer har tydligen inte så mkt kraft. Insikten är att fattigdom drabbar oss alla….bara vi råkar trampa tillräckligt fel.
”Ett enda steg krävs för att snava dödligt på ett högt högt berg”
Jag behöver hjälp….hjälp för att kunna leva…känner mej så maktlös…shit….vet inte vad! 
Tack för att ni lyssnat på mej?!

Visst känns det i hjärtat?
Killen vill och har massor av erfarenhet att dela. Varje person som vi har lärt känna under Soppkök Malmö har sin berättelse/historia bakom hemlösheten, att berätta och de ser väldigt olika ut. Gemensamt har vi alla är att vi vill att man lyssnar. Som tyvärr inte är enkelt när man hamnat i utanförskap att göra sin röst hörd. Soppkök Malmö gör därför försök till att skapa opinion och att bli länken mellan människorna i den situation och allmänheten, beslutfattare m.fl.
Vad vill du göra? Hör gärna av dig! 

Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

9 thoughts on “EN RÖST FRÅN DEN VERKLIGHET SOM VI HAR MÖTT INOM SOPPKÖK MALMÖ!

  1. Får tårar i ögonen igen när jag läser detta.

  2. Du och alla andra i hemlöshetens värld har mitt fulla stöd. Jag hör av mig.
    Stor kram till er alla. Ni finns i mitt hjärta. ❤

    • Hej Stefan. Otroligt bra inlägg.
      Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i den politiska debatten men har likväl en åsikt.
      Att hemlöshet ska behöva diskuteras som ett politiskt problem är i sig ett problem. Vart tog de mänskliga rättigheterna vägen. Här i Malmö byggs det för miljardbelopp just nu…..för vem? Helt plötsligt ska det byggas elevbostäder bortom E-ON. Prioriterings frågan är verkligen snedvriden.
      Jag är på gång med att göra en fotodokumentär om att vara hemlös i Malmö. Att ge de hemlösa en identitet och att höra deras röster. Jag kommer att konfrontera politiker och sociala instanser….de som ser det hela från ovan…i värmen….mm.
      Hoppas det kan skaka om en del beslutsfattare, investmentbolag och många andra.
      Naiv…nja, kanske men gör man inget…händer inget.
      Eller som ett par hemlösa i NY sa till mig för ett antal år sedan…
      ”Syns man inte …så finns man inte, och inte problemet med oss hemlösa.
      Att vara hemlös är inte vårt största problem…det är att bli osedda som individer…
      It sucks…”
      Hälsningar
      Jacques

  3. I found your blog very interesting, i found it on Yahoo!

  4. Tack för blogg, för röster, för uppmärksamheten. Minns när jag som student jobbade extra på stadsmissionens natthärbärge, vilka människoöden och människohistorier man fick möta. / Karin på diakonibloggen.com

  5. Ja vad lever vi i för samhälle egentligen? Är alla människor lika värda? Har alla rättigheter? Det vi gör i dag vad kommer det att leda till i morgon? Utanförsskap brukar leda till våld…

  6. Ont i själen gör det. Det värsta är att ju att han har såååå rätt, ingen lyssnar på han som vet vad han går igenom , vet hur det känns. För inte vill man erkänna att det ser ut så i sverige.

Kommentera

