Soppkök Malmö

EN RÖST FRÅN VERKLIGHETEN 3

Lämna en kommentar

Soppkök Malmö har kontakt med en del människor som lever under andra förutsättningar än du och jag. Vi vill gärna dela deras erfarenheter med er i oredigerade citat. Denna röst berättade för mig att det ”känns lättare att leva då jag vet att andra läser vad jag upplever, känns inte så ensamt” Tack för ni läser och delar.

Synd att jag missade middagen :-(
Sitter på bcm nu o väntar på min medicin. Dröjer mej kvar här så länge jag bara kan.
Allting idag drog ut på tiden..känner mej trött o hängig o vet inte vart jag ska sova inatt.
Är åxå mycket mycket HUNGRIG!…tanken på maten på Immanuelskyrkan retar mej till vansinne…..tja inte lönt gråta över spilld kål pudding…vilket bara råkar vara en av mina favoriter.

Stället som vi kollade på idag var ett ställe för folk som går på subutex o metadon…… fattar inte varför soss (o hela resten av samhället åxå för den delen) är så pigga på att dela in folk i fack……har, tro mej! En STOR erfarenhet av ställen som det. Blir en viss attityd mellan killarna (för i 99% av fallen så är de ställen för bara män) vissa speciellt dom lite yngre killarna ska kaxa upp sej…anledningen att jag kunnat hålla mej från jonket i nästan 5 1/2 år är att jag faktiskt undvikit sådana där ställen.

Dom brukar aldrig leda till något gott. Brukar sluta med att jag får ett återfall.
Och jag är för gammal för det. Den sortens liv pallar man bara med om man är ung o frisk.

Är som vanligt nervig inför natten.. det är alltid enklare att vara ute på helg nätterna mer folk ute då…o café donau har öppet På vardagar öppnar dom inte förrän kl 04:30-05:00tiden.
Är skit att gå ute o frysa fram tills dess.
För att kunna palla med skiten så måste man vara endera aspackad eller påtänd! Tänk dig själv?
Att sitta ner eller än värre somna kan döda….hypothermia är vidrigt….varje år fryser ca 5-10 personer ihjäl bara i en liten skithåla som Malmö.
Lite mer än hälften är hemlösa….och 9 av 10 är påverkade.

Har själv nästan dött av hypothermia. .kommer smygande….sen så är man död.
Vet tex en man som nekades komma in på  ******* …….så han gick ut o satte sej vid folkets park…..några h senare vart han död..ihjälfrusen…pga nån dum jävla regel på *******.

Väntar på att soss ska ringa mej nu…sen får vi c vad natten har att bjuda…
Hoppas att de blir stadsmissionen
Alltid ett litet äventyr RIGHT!

Kram

Soppkök Malmös engagemang och initiativ är att försöka göra hemlösheten i Sverige/Malmö uppmärksammad och sedd  utifrån ett medmänskligt perspektiv. För de är också människor men bakom en situation! Människor som du och jag, men med andra förutsättningar. Människor som är utan ett av våra mest grundläggande behov, ett behov vi andra helt och hållet tar för givet. Ett hem, någonstans att känna sig trygg.

Tack för ni läser och lyssnar på människor som ofta annars är osynliga!

Önskar alla våra följare en riktigt fin Alla hjärtans dag <3

Ordlista.

  •  bcm = Beroendecentrum
  • soss = Socialen
  • Subutex, Metadon = substitut vid avvänjning av opiatberoende ex Heorin. Subutex mildare än Metadom
  • Jonk = Heroin
  • Hypothermia = Tillstånd där kärntemperaturen sjunker under vad som krävs för en normal ämnesomsättning och kroppsfunktion.  Ex om man utsätts för kyla och de interna mekanismerna inte kan fylla den värme som går förlorat. symptom såsom skakningar och mental förvirring.

DSC_1602

Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

Kommentera

