Soppkök Malmö

Ett enda stort tack!

Lämna en kommentar

I mitten av januari så frågade Janni och Douha, mej (Sandra) och Melanie, om vi ville ta över rollerna som verksamhetsansvariga, för att själva kunna ta en paus. Både Melanie och jag blev glada för förtroendet och tackade ja!

Det har varit intensiva veckor sedan jag började. Det är mycket arbete som ligger bakom Soppkök Malmö och det krävs en hel del tid.

Soppkök Malmö firar snart sitt första år sedan Janni och Douha hade det första soppköket den 29 april 2012. Sedan dess har det vuxit sej större och större och gjort sej känt i Malmö. I höstas slog det till ordentligt med massvis av människor som hörde av sej och ville hjälpa till med ena och det andra. I och med den stora explosionen av intresse har Soppkök Malmö inte riktigt hunnit med att organisera sej. Så det är där, men nya fräscha krafter, jag och Melanie står just nu.

Och det jag må säga, att intresset från människor är stort lade jag väl märke till i söndags då vi hade vårt soppkök för månaden.

Det var mitt första soppkök som verksamhetsansvarig. Det var kallt och blåsigt men det brydde inte jag mej om, jag var fullt fokuserad på soppköket. Vanligtvis så ska både jag och Melanie vara på plats men Melanie var inplanerad på annat håll denna gång. Janni var med dom två första timmarna. Det var skönt med en liten mjukstart. Allting rullade på från början till slut.

Det jag tar med mej främst från detta soppkök är den medmänslighet jag träffade på i Soppkök Malmös tält i söndags. Det var massvis med människor som kom fram till mej som hade idéer och förslag, allt utifrån deras egna förmåga och kapacitet att hjälpa till. Jag vill inte nämna någon specifik, för det var så många och jag vill inte att någon ska hamna utanför. Varje människas vilja att hjälpa till betyder mycket för oss och för dom som är hemlösa. Men om jag säger att allt från att komma in med en egengjord dessert till stora framtidsplaner/idéer för utveckling av soppköket, så har jag tagit ett brett spektrum där jag tror alla kan känna sej bekväma. Men framförallt så vill jag att alla Ni ska känna Er betydelsefulla. För det är Ni!

Till alla dessa fantastiska människor jag pratar om tillhör SÅKLART alla volontärer och medarbetare som var med och hjälpte till både innan och efter soppköket. Utan er hade det aldrig gått!

Det häftiga är att det aldrig uppstår några problem i Soppkök Malmö. Uppstår dom så varar dom inte lägre än 10 minuter. Sen hittar vi alltid någon som kan hjälpa till. Det är fantastiskt att se och uppleva! Det ger en hopp!

Detta blev ett enda stort tack, men det var så jag kände när jag kom hem i söndags kl. 17.30, en enda stor tacksamhet.

Vänligen Sandra

Soppkök 24/2-2013

Kommentera

