Soppkök Malmö

Att veta var hjälpen går

Lämna en kommentar

Jag var med på Gustav Adolfs Torg förra helgen och samlade in julklappar till julafton som ni vet att vi höll på Breeze. Att våra följare är givmilda, det vet jag men det brukar oftast handla om att donera använda kläder. Denna insamling handlade om att ge bort nya grejer exempelvis strumpor, kalsonger, böcker, tandkräm etc.

När jag hade stått i tältet någon timme så kom det in en man med en påse från Stadium. Jag frågade honom vad som fanns i påsen. Han svarade lite blygt att det var ett par tröjor och lite kalsonger. Jag tackade och tog emot och när han hade gått så öppnade jag påsen för att se vad jag kunde slå in som julklapp. Det jag såg gjorde mig chockad. Här fanns fem stycken nyinhandlade tjocktröjor samt kalsonger och vantar. Värdet låg på över 1000 kr. Jag blev förvånad och av någon anledning kunde jag inte släppa denna mann med stadiumpåsen.  Jag nämnde detta för min mamma några dagar senare. Jag frågade vad som får en privatperson att handla julklappar till främlingar för över 1000 kr? – För att det är till någon i deras närhet och de vet exakt var pengarna går, svarade min mamma.

Helt rätt. Soppkök Malmö är enkelt att ge till eftersom vi inte har några mellanhänder eller administrativa kostnader. Ni som donerar vet exakt var grejerna går och det är nog en viktig faktor i vår framgång.

Vi har snart över 5000 följare på facebook vilket är enormt och varenda dag trillar det in många mail från folk som vill skänka mat, kläder, möbler, leksaker till barn och många skriver att de dessutom vill engagera sig mer. Vårt syfte är att uppmärksamma hemlösheten och visst är vi på rätt väg?

För mig personligen så betydde denna lördagen  enormt mycket och jag tillsammans med mina vänner inom Soppkök Malmö fick ett slags lyckorus som for genom våra kroppar när vi träffade alla människor som hade handlat jättefina grejer till de i behov.

Det låter säkert lite själviskt men tack till alla som får Mig/Oss att inse vilka goda personer vi har i vår stad.

644x429(ByWidth_CutTopBottom_Transparent_True_False_False)

1497714_572602459485743_81086871_n

Hoppas vi ses i januari

/Melanie Soppkök Malmö

Kommentera

