Soppkök Malmö

Malmö 24 December 2013.

Lämna en kommentar

Vaknar på morgonen trött, seg men inser snabbt att det är JULAFTON.
En julafton som inte kommer bli lik någon annan julafton jag haft i mitt 47-åriga liv.

Ligger kvar och  funderar över dagens event: En Stor Fet J@vla Jul.
Ja jag  anmälde mig ca 2-3 veckor innan julafton till att vara volontär.

Tankarna snurrade i skallen och det kändes väldigt bra att få göra detta som tyvärr för få gör.

Vi tar för givet att ha kläder på kroppen när vi fryser. Vi tar för givet att ha värme inomhus i vårt hem. Vi tar för givet att ha mat i kylen att äta när vi är hungriga. Vi tar för givet att kunna duscha och sköta vår hygien.

Detta är INTE NÅGOT EN HEMLÖS TAR FÖR GIVET!

Jag fixar och donar lite här hemma innan det är dags att gå till stationen och ta tåget till Malmö.

En stad som för övrigt jag bott i för 14 år sedan men jag hade lite fjärilar i magen ändå att åka till.

Tågresan går snabbt och jag går med raska steg mot Breeze  som så fantastiskt lånat ut sina stora lokaler till Soppkök Malmös  evenemang.

Närmar mig och känner mig så tacksam. Tacksam för allt jag har  men som en HEMLÖS saknar.

Möts av glada ansikten i garderoben och ett : Hej välkommen hit.

Jag ska prata med Tanja men det var inte det lättaste att hitta henne för det är mycket folk i rörelse och när jag kommer upp så är tv:n igång.

Ja just ja Kalle Anka & Co  är det nu.

Där satt barn, unga, äldre och skrattade åt programmet som visades på tv.

Till slut fick jag pratat med Tanja och visade mig till min plats

Min plats är baren där  jag ska ha koll så att det finns läsk och vatten till gästerna.

Lite smått och gott finns med på disken.

Jag ska avlösa Erik som  hade pass 1. Hans fru var i köket och hade förberett uppläggning och tillagning.

Långa, korta, smala, tjocka, unga, gamla, svenskar och utländska ja alla kategorier fanns där men vi hade en sak gemensamt. Att fira En Stor Fet J@vla Jul tillsammans.

En av mina första tankar var att detta är Sverige 2013 och vi har människor som har det så här. SKANDAL!
Det finns gott om fördomar bland människor  som faktiskt  har ett hem gällande de som inte har ett.

En äldre man hade boende men var ensam. Han hade tagit på sig sin finaste kostym och skjorta och ett mycket vackert hängsmycke som hängde runt halsen.

Han tog tacksamt emot  av julbordet och av godsakerna som fantastiska privatpersoner och företag hade skänkt.
Jag hade inte möjligheten just då att sätta mig att prata med honom men det var flera vid bordet och jag hörde han säga att han var så tacksam för denna dag.

Bakom julbordet stod volontärer redo att lägga upp maten till gästerna och det gjorde dom med ett varmt leende. Där fanns flera sorters sill, olika sorters lax, såser, skinka, rostbiff, kalkon, köttbullar ja allt man kan tänka sig.

Där kom det äldre paret som bara skulle ha en kopp kaffe och en kaka men efter en stund när tjejerna frågat om dom verkligen inte skulle ha lite god julmat så tacka dom ja.

Där fanns den stora stora familjen som  satt lite i skymundan men man såg deras tacksamhet.Barnen lekte och tog av godsakerna som fanns där.

Kort och gott det fanns alla kategorier av människor där blandat med alla fina och underbara volontärer.

Alla var lika vänliga och trevliga och man såg tacksamheten i deras ögon. Tacksamhet att fira jul i värmen med mat, musik, värme och kärlek Där fanns volontärer som liksom jag var tacksamma att få vara med och  göra denna jul till något fantastiskt

När jag skulle äta lite julmat satte jag mig vid ett bord och mittemot mig satt en äldre man . Han sa- jävla skit nu ösregnar det. Då får jag får ta lite extra metrotidningar som jag kan ligga på om jag inte hittar en trappuppgång. Det blir kallt om händerna när jag ska gå. Jag behöver vantar.

1,5 timme innan jag skulle gå satt jag och en annan volontär på golvet och sorterade lite kläder som var skänkta (helt nya)Vi tog varsin hög och gick bort till dom som var kvar frågade vad dom behövde.

Mannen jag satte mig hos presenterade sig som *Nisse* 51 år.
Han berättade sin histora  sitt liv sitt missbruk som han  kämpar mot.

Jag lyssnade, pratade med honom länge och han tog tacksamt emot det jag gav. En varm mössa, varma strumpor och två par varma vantar.

När jag skulle gå då sträckte han fram sin hand och tog min hand och sa  -TACK för du tog dig  tid att lyssna och prata lite. Du såg mig.

Jag kan säga att tårarna var inte långt borta i mina ögon. Lycka till Nisse du kommer fixa detta!
När jag reste mig upp var städandet i full gång efter En Stor Fet J@vla Jul 2013.
Alla hjälptes åt.
Jag  gick till baren  där jag torkade av glasen.

När jag ska gå säger jag -Hej då tack för en fantastisk dag/kväll och får tillbaka  glada hejdå  och tack själv.

Går ner för trappan och utanför står det folk som pratar. Där står en  man bredvid de andra . Jag pratade lite med honom och han berättade sin story lite snabbt för jag var tvungen gå till tåget men jag kände  en sådan värme och tacksamhet från honom att Soppkök Malmö finns. Jag kommer att ha kontakt med honom i fortsättningen via Facebook

Jag gick till tåget med väldigt lätta steg för  jag kände att Wow vad detta  har gett mig mycket och jag kan förmedla vidare min erfarenhet som volontär inom Soppkök Malmö.
Somnar nöjd glad och främst tacksam över  Soppkök Malmös: En Stor Fet J@vla Jul 2013 som har gett mig så mycket.

Sen till  alla dessa fantastiska människor som ordnat detta, grundare, alla volontärer  och Nattklubben Breeze som ställt upp med lokalerna,  företag, privatpersonen. Tack! Jag är tacksam över att jag  fick vara en del av En Stor Fet J@vla Jul  2013.

Jag kommer fortsätta hjälpa till i den mån jag kan eftersom det är en skam att hemlöshet finns i Sverige 2013.

Tack för ordet

Christine Rosèn, Höör

DSC_0461

Författare: Jannkan

Läser på Högskolan Socialt Arbete ledning organisering.

Kommentera

