Soppkök Malmö

Jag längtar till Julafton

Lämna en kommentar

Nu är det snart jul igen.

Jag brukade avsky julen. Pressen och stressen höll på att knäcka mig.
Julklappar som jag inte hade råd med, till människor som inte behövde dem.
Pyntas, bakas, städas å lagas mat i sådana mängder att man får äta rester fram till nyår.

Sen har vi logistiken. Var ska vi vara? Blir svärföräldrarna sura om vi kommer till dem på juldagen å firar julafton hos mina föräldrar? Tänk om man ändå fick fira jul hemma och kunna ta en julsnaps utan att behöva tänka på att köra bil sen.
För att det ska ske, så krävs ett nytt hus där alla får plats.

Sen ska man va så himla glad också. Känna julmys på beställning. Finns det verkligen ingen lösning på eländet? Man skulle kanske bli Buddhist under julveckorna och smita iväg till en retreat?

Eller så blir man volontär hos Soppkök Malmö under deras julevent ”En Stor Fet J@vla Jul 2.0 med Soppkök Malmö” https://www.facebook.com/events/328089580711894/?ref_dashboard_filter=upcoming

Det var i alla fall vad jag gjorde. Jag gick med i Soppkök Malmö som volontär. Inte specifikt för att kunna smita undan julen. Det var en bonus jag inte hade räknat med från början.
Jag gick med i maj 2013 för att jag kände att jag ville göra något för andra människor som inte har haft samma tur som jag har haft.

Å nu sitter jag här, ett par veckor innan jul och bara njuter. Jag njuter för att jag vet vad som väntar. En helt fantastisk julafton!

jul2013Förra året var vårt första julevent: En stor fet j@vla jul. Det var den bästa julafton jag någonsin upplevt. All värme, kärlek och givmildhet som jag fick uppleva där, fick mig att fundera på om det kanske är det här som är meningen med julen?

Att man anstränger sig lite extra. Inte med hjälp av plånboken, utan med hjälp av hjärtat.
Vem behöver min uppmärksamhet? Vem kan jag göra glad genom att jag bryr mig?
Aldrig har väl devisen ”det är tanken som räknas” varit mer sann.

Å nu är det äntligen dags igen.

I år är det en grupp studenter från Service Manager – for Future Tourism som hjälper oss att anordna eventet.
Här är en bild från senaste mötetmöte

Tillsammans med ansvariga från Soppkök Malmö så har vi bråda dagar nu i tomteverkstaden.
Men vi är inte ensamma. Volontärer anmäler sig på löpande band för att få vara med och skapa en meningsfull jul. Privatpersoner och företag skänker saker. Vi blir faktiskt riktigt rörda när människor visar sig från sin bästa sida. De är otroligt givmilda.

Vi kommer naturligtvis att tacka alla inblandade efter eventet, men vi vill passa på redan nu att tacka alla för att de skänker glädje och energi till oss och till eventet. Ni vet vilka ni är. KRAM!

Författare: leijonhjarta

Gubbe som irriteras av orättvisor. Känns onödigt med sånt. Som att cykla på trottoaren när det finns cykelbana bredvid. Envisas med att tänka själv. Debatterar gärna men inser också behovet av samtal. Feminist blev han nästan av en olyckshändelse.

Kommentera

